سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی اثربخشی مکمل vigRX بر انزال زودرس (ویگارکس بدون اثر است)

بررسی اثربخشی مکمل  vigRX بر انزال زودرس ، مطالعه تصادفی ، مورد شاهدی دو سو کور

رئیسی فیروزه، فرنیا وحید، قنبریان نفیسه و غفوری ز

*مرکز تحقیقات روانشناسی و روان پزشکی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمان تهران

 

چکیده

مقدمه و هدف: این مقاله که به شیوه دو سو کور و تجویز دارونما-مکمل طراحی شده است ، به منظور بررسی اثربخشی مکمل گیاهی ویگارکس(*vigRX) بر بهبودی انزال زودرس  (premature ejaculation )PE انجام شده است.

مواد و روش ها: در این مقاله تصادفی دو سو کور که در بیمارستان روزبه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمان تهران انجام شده است، مقدار دز مشخص از مکمل گیاهی ویگارکس به گرئه مورد بررسی داده شد. نمونه های مورد بررسی 85 مرد متاهل بودند که بر اساس راهنمای آماری اختلالات روانی ، مبتلا به انزال زودرس اولیه تشخیص داده شده بودند. وضعیت هر کدام از افراد مورد بررسی توسط یک متخصص روان پزشک کار آزموره از طریق مصاحبه بالینی دارای ساختار برای DSM-IV-TR مورد ارزیابی قرار گرفتند.نمونه ها به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول شامل 42 بیمار بودند که برای دریافت دارونما انتخاب شدند. 43 بیمار نیز به عنوان گروه دوم بر اساس معیار زمان نهفتگی انزال داخل واژنی ILET ((Intravaginal Ejaculation Latency Time و شاخص چینی انزال زودرس (Chinese Index of Premature Ejaculation) CIPE قبل و بعد از دوره درمانی مورد ارزیابی آماری داده ها به وسیله نرم افزار آماری SPSS (ویرایش 15) مورد تحلیل قرار گرفت.

نتایج : متوسط ILET  تا 4/22 و 0/32 به ترتیب در گروه دریافت دارونما و vigRX در انتهای هفته چهارم افزایش یافت. تفاوت میانه ILET در گروه معنی دار نبود. در خصوص متوسط امتیازCIPE  به ترتیب در گروه دارونما و دریافت کننده vigRX  به ترتیب 40/2 و 37/4 افزایش یافت که این افزایش نیز در مقایسه دو گروه معنی دار نبود.

عارضه خاصی نیز در هیچ یک از دو گروه در طول مطالعه دیده نشد.

بحث و نتیچه گیری: با وجود افزایش در IELT و CIPE  در گروه دریافت کننده vigRX  در مقایسه با دارونما این افزایش به لحاظ آماری معنی دار نبود.افزایش IELT و CIPE  در گروه دریافت کننده دارونما ممکن است به دلیل اثر تلقین دارونما (Placebo Effects ) بوده باشد. پیشنهاد می شود برای دست یابی به نتایج دقیق تر مطالعات بیشتری در خصوص اثر بخشی این مکمل با حجم نمونه بیشتر و دوره درمانی و بررسی طولانی تر انجام شود.

واژگان کلیدی: انزال زودرس ، گیاه درمانی ، اختلال جنسی

نویسنده : مسئول مرکز تحقیقات روانشناسی و روان پزشکی بالینی \ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران

پست الکترونیکی:Vahidfarnia@yahoo.com                                                                   
» نظر